Prosím čakajte
Kontakt

LEŠTENIE SKIEL

Sklá automobilu sú znečistené a poškodzované hlavne prachom, kamienkami z cesty, brzdným prachom, peľom, živicou, hmyzom, cestnou špinou a všetkým čo nám príde do cesty.

Zatiaľ čo znečistenia, film z ciest, kontamináciu je možné umyť, odstránenie škrabancov a odlúpnutých miest je iná „liga“. Oprava odlúpených, odrazených miest po kamienkoch, tzv. chip stone repair, vyžaduje určitú zručnosť a vybavenie. Existujú aj sady pre domácich kutilov, ale väčšie defekty vie opraviť iba zaškolený personál v servisoch, častokrát špecializovaných iba na opravy a výmeny autoskiel.

Osobne nie som veľmi presvedčený o možnosti odstrániť hrubé škrabance a vylúpené miesta. Je to preto, že cez sklo pozeráme, zatiaľ čo cez lak a farbu na vozidle nevidíme. Teda, kľudne môžeme mať miesta s rozličnou hrúbkou a nezistíme to ináč, ako hrúbkometrom. Pri skle je to však iné. Ak by sme chceli odstrániť tieto poškodenia, dá sa to jedine brúsením, leštením, ktoré musí byť homogénne, aby sme zo skla neurobili šošovku. A to je najväčší problém. Počas brúsenia a leštenia by sme museli odstrániť rovnakú homogénnu vrstvu, ako bola hĺbka ryhy, prípadne roztiahnuť opravované miesto do dostatočne veľkej plochy tak, aby to nebolo viditeľné. Nielen že je to časovo náročné, finančne náročné, ale výsledok nemusí odpovedať vynaloženej snahe a nákladom.

Najzaváženejšou vecou v porovnaní s lakom je samotná funkčnosť a priehľadnosť skla. Ak poškodenie alebo znečistenie bránia dobrej viditeľnosti, riskujeme tým zdravie a životy seba aj ostatných, zatiaľ čo odretý lak, farba ešte nikomu neublížili. V prípade že takto poškodené sklo sa evidentne nedá vyčistiť, preleštiť, jednoducho opraviť (hlboké ryhy, zaoxidovaný brzdný prach, prasknutia), je lepšie ho vymeniť ešte pred tým, ako zainvestujeme do jeho opravy. Určite si ušetríme čas, peniaze a nervy.

Drobné ryhy, usadený prach, stopy po stieračoch, tvrdej vode a podobné malé poškodenia sú opraviteľné. Existujú dostatočné tvrdé materiály na opracovanie skiel, ako sú brúsne kotúče na autosklo, diamantové pasty, cérium oxid a podobné špeciality, ale práca s nimi je oveľa náročnejšia ako obyčajné leštenie laku.


Ako na to:

Skôr ako začneme leštiť, treba sa realisticky pozrieť na to, čo je možné a čo nie odstrániť. Zjednodušene povedané, za väčšie škrabance sa považujú tie, ktoré je možné cítiť nechtom a ktoré je vidno aj po ich zmáčaní vodou.

Pred leštením je sklo potrebné dôkladne umyť. Po umytí je vhodné vykonať test drsnosti a zašpinenia, robí sa to rukou v mikroténovom sáčku, keďže ten zosilňuje vnem a tak budete cítiť aj malé nečistoty. Odporúčam použiť aj špeciálnu plastelínu - clay, ak je to nutné. V prípade niektorých nečistôt, ktoré sú silne priľnuté k laku, je možné použiť žiletku alebo nástroj jej podobný. Ak pri oprave môže dôsť k poškodeniu okolia skla, hlavne plastov a gúm, je potrebné ich chrániť maskovaním. Nato sa používajú maskovacie pásky, prípadne špeciálne pásky proti prerezaniu. Opravovať škrabance na skle je možné manuálne alebo mechanicky, teda strojovo

1) Manuálne leštenie skla

Ak nemáte leštičku, či už excentrickú alebo rotačnú, neostáva Vám nič iné ako ručné leštenie. Hoci je možné použiť vŕtačku, nie je to ideál, lebo sa s ňou na skle ťažko pracuje, keďže os nástroja je kolmo na sklo.

S manuálnym brúsením autoskiel som sa ešte nestretol, zatiaľ čo leštenie skla je pomerne známe. Na leštenie sa zvyčajne používajú produkty s obsahom céria. Cér je chemický prvok, ktorý ma symbol Ce, patrí medzi Lanthanoidy, prvky vzácnych zemín. Je to striebristý kovový prvok, ktorý má využitie najmä v metalurgii. Oxid ceričitý CeO2 sa používa v sklárskom priemysle na čistenie vyrobeného skla a ako prísada v skle, ktorá zadržiava ultrafialové žiarenie. Zlúčeniny céria sa používajú v brúsnych a leštiacich materiáloch, ktoré sú nevyhnutné pri výrobe optických súčiastok (presné šošovky, zrkadlá do mikroskopov, teleskopov). No a samozrejme sa tento minerál používa aj na leštenie skiel v priemysle a pri oprave autoskiel. Je možné ho kúpiť vo forme žltohnedého alebo bieleho prášku alebo ako pastu.

Najznámejším bežne dostupným produktom je sada Ceri glass set od CarPro. Je to kórejský výrobca mikrovlákien, autochémie a špeciálnych nano povlakov. Sada obsahuje leštiacu pastu na sklo (150 ml), jeden kockový plstenný aplikátor a jedno mikrovlákno. Týmto produktom je možné zo skla odstrániť jemné škrabance, veľmi jemné jamky a vodný kameň. Navyše dá sa použiť aj na leštenie chrómu, kovov alebo plexiglasu. Sada je určená na ručné leštenie, ale pastu, pri zakúpení kruhového plstenného kotúča, je možné použiť aj strojovo. Samotný postup leštenia skla je pomerne jednoduchý. Pasta sa nanesie na aplikátor, ktorým sa vykonávajú rovné priame pohyby v horizontálnom a vertikálnom smere. Pri kontrole je potrebné povrch odmastniť alkoholom alebo iným čističom a v prípade potreby pokračovať v leštení.

Výhodou manuálneho leštenia skla je hlavne jeho jednoduchosť, keďže nepotrebujete leštičku a takmer žiadne riziko, že poškodíte sklo (či už teplom alebo manipuláciou so zariadením). Produkty sú relatívne lacné (Ceri glass sada stojí cca 15 €) a leštenie zvládne každý trošku zručnejší človek. Ručné leštenie je presnejšie, precíznejšie pri okrajoch skla. Nevýhodou je pomalšie ale bezpečnejšie leštenie oproti strojovému.

2) Strojové leštenie skla

Pri strojovom leštení je možné použiť rotačnú alebo excentrickú leštičku. Každá má svoje za a proti, je to podobné ako pri leštení lakov. Rotačná leštička je vhodnejšia, lebo vytvára dlhé rovné stopy, zatiaľ čo excentrická leštička robí malé kruhové škrabance (necháva pig tails, stopy vo forme prasačích chvostíkov), ktoré môžu byť po leštení viditeľné (hlavne u silnejších pást). Jej nevýhodou je, že vytvára viac tepla a vysúša pastu. Sklo je zlý vodič tepla a preto sa rýchlo zohreje, čo môže pri neodbornom leštení spôsobiť prasknutie skla. Je to najmä vtedy, ak je sklo poškodené od kamienkov, sú v ňom dierky, prasklinky, kde sa kumuluje napätie. Preto musia byť tieto prasklinky opravené ešte pred strojovým leštením skla. Teplota vznikajúca pri leštení, vysúša pastu a tá je rotačným pohybom vymršťovaná zo zóny leštenia a tak znečisťuje okolie. Plusom je, že rotačnou leštičkou je možné leštiť napresno, týka sa to leštenia pri okrajoch a pri leštení nejakého miestneho defektu.

Leštenie s excentrickou leštičkou je jednoduchšie. Keďže nevytvára točivý moment, ľahšie sa vedie po povrchu. Uprednostňoval by som menšie leštičky s menším kmitom a menším unášacím tanierom. Hlavným plusom excentra je, že vytvára menej tepla, čo je pri skle kľúčové. Rovnomernejšie pracuje s pastou, nevysúša ju tak ako rotačka a neprská po okolí.

Výhodu strojového leštenie skla je hlavne jeho rýchlosť bez vynakladania námahy. Ako hlavnú nevýhodu vidím riziko poškodenia skla teplom alebo manipuláciou.

3) Strojové brúsenie a leštenie skla

Existuje systém vytvorený špeciálne pre brúsenie skla, Scratch Hog, ktorý využíva pokročilé brúsne kotúče vytvorené patentovaným procesom mikroreplikácie. Sú to disky s použitím 3-D štruktúr v pyramíde, známe ako 3M Trizact. Každý z diskov má inú veľkosť brusiva a sú rozpoznateľné vďaka farbám, ktoré Vám pomôžu vybrať správny disk. Počas brúsenia je do stredu disku privádzaná destilovaná voda z pomocného prenosného zariadenia. Voda tu plní rovnakú funkciu ako pri klasickom Trizacte, ktoré nefungujú, teda nebrúsia, ak nepracujú za pomoci vody.

Dostatočné zásobovanie vodou teda plní 3 vlastnosti:
1. Voda aktivuje rezné vlastnosti patentovaných diskov Scratch Hog.
2. Voda prechádza cez brúsny kotúč a odplavuje rezné častice a teda odkrýva nové vrstvy kotúča ako aj oplachuje miesto rezania, čím nám umožňuje pracovať s čistou pracovnou plochou.
3. Oplach skla vodou zabezpečuje aj udržiavanie teploty na prijateľnej hranici, keďže extrémne teploty môžu spôsobiť prasknutie skla, prípadne spečenie brúsneho prachu s opracovanou plochou. Samozrejme pri vysokých teplotách dochádza aj k poškodeniu kotúča a unášača.
Po brúsení skla nasleduje leštenie. Scratch Hog technológia leštenia používa ako produkt prášok alebo kvapalinu. Tieto leštidla umožňujú rýchlo obnoviť lesk a jasnosť skla, ako aj odstránenie škvŕn od tvrdej vody. Použitie je naozaj široké, v priemysle, v letectve, v domácnostiach, všade, kde je potrebné odstrániť škrabance z okien. Týmto spôsobom je možné odstrániť ryhy oveľa rýchlejšie, keďže zrnitosť je väčšia a voľba disku závisí na závažnosti, teda hĺbke chyby. Cena tejto sady nie je najnižšia, v USA sa predáva za $1795.00.

Dôležité: Ak je to možné, vyskúšajte si leštenie skla na nejakých menej hodnotných autách pred tým, ako začnete pracovať „naostro“. Prípadne ak nemáte inú možnosť, vyskušajte si funkčnosť produktu niekde na okraji skla, nie v zornom poli vodiča. Na niektorých sklách pracujú určité produkty lepšie, na iných horšie. Sú aj prípady, keď štandardný produkt doškriabal sklo tak, že muselo byť preleštené iným, jemnejším produktom.

Pri leštení leštičkami odporúčam pracovať s menšími diskami, ideálne sú 80 mm plstenné, filcové kotúče. Nezabudnite povrch ochladzovať alebo ho aspoň neprehrievať. Lepšie je totiž poškriabané sklo, ako prasknuté alebo žiadne sklo. Ťažko poškodené, poškriabané sklo nemá význam leštiť, je to strata času a energie. Je lepšie ho vymeniť. Sú však aj prípady, kedy je brúsenie, leštenie stále ešte poslená možnosť. Platí to hlavne pre drahé sklá, ktoré majú vyhrievanie, senzory, rôzne filtre. Prípadne sa jedná o špeciálne výnimočné autá, rarity, na ktoré nie je možné kúpiť náhradné sklo.

Leštený povrch je potrebné po leštení odmastniť a skontrolovať tak výsledok práce. Utrieť zbytky leštiacej pasty mikrovláknom nestačí, pretože pasta maskuje a skrýva malé škrabance. Ak chcete vidieť reálne, čo sa podarilo a čo nie, vyčistite sklo pomocou izopropylalkoholu.

Vyčistený a vyleštený povrch je vhodné chrániť prostriedkami na sklo. Môžu to byť syntetické produkty, sealanty na sklo alebo produkty na báze oxidu kremičitého SiO2. Sú to tzv. tekuté stierače, ktoré nielen chránia povrch voči znečisteniu (mušky, vtáči trus, asflat...), ale vytvárajú veľmi klzký povrch, ktorý urýchľuje odtekanie vody po skle. Tieto nanoprodukty využívajú efekt lotosového kvetu, odpudzujú vodu, ktorá je odfukovaná pri pohybe vozidla. V zime dokážu, do určitých mínusových teplôt, zabrániť tvorbe námrazy. Existujú desiatky produktov s rôznou životnosťou a rôznymi vlastnosťami. Niektoré produkty vydržia viac, ale pracujú až od vyšších rýchlostí. Iné majú kratšiu životnosť, ale na odpudzovanie dažďovej vody stačí už rýchlosť nad 50 km/h. Výrobcovia akými sú CarPro, Gyeon, Gtechniq, Nanolex ponúkajú nielen produkty a sady na leštenie skiel, ale dokonca aj kompletné sady obsahujúce produkty na ich ochranu. Obsahuje skutočne všetko čo je potrebné k lešteniu a ochrane skiel: leštiacu pastu, čistič laku a skiel, tekuté stierače, plstenné aplikátory na leštenie, aplikátor a aplikačné mikrovlákna, mikrovlákna. Teda skutočne všetko čo potrebujete.

Najdôležitejšia vec pri práci je však bezpečnosť. Pozor na prácu s leštičkami, chráňte si svoje zdravie ochrannými pomôckami, okuliare pri strojovom leštení považujem za samozrejmosť. Pri práci s chemickými prostriedkami si chráňte pokožku rúk nitrilovými rukavicami. A nakoniec samotné autosklo, ak na ňom máte poškodenia, ktoré znižujú jeho priehľadnosť alebo ktoré ohrozujú Vašu bezpečnosť, nechajte si ho opraviť alebo vymeniť čo najskôr.


Hore