Prosím čakajte
Kontakt

VOSKOVANIE

Bez ohľadu na to, aký kvalitný je lak na Vašom vozidle, celkový stav povrchu sa bude časom viac a viac zhoršovať. Lesk laku sa bude vytrácať a začnú sa objavovať rôzne defekty a znečistenia povrchu. Prelakovanie vozidla je veľmi nákladnou záležitosťou, preto je vhodné poškodzovaniu povrchu predchádzať. Jedným z riešením ako ochrániť svoje vozidlo a jeho lak pred pôsobením rôznych vplyvov a znečistením je použitie ochranného filmu - vosku. Stačí si len vybrať.

Podľa pôvodu môžeme vosky rozdeliť na dve základné skupiny: a to na syntetické a prírodné vosky.

SYNTETICKÉ VOSKY

Sú zväčša produkty získané rafináciou ropy a správne by sa voskami ani nemali nazývať. Vhodným názvom z anglického slova "sealant" by bol tmel a svojou konzistenciou sa im aj podobajú. Je to prostriedok, ktorý vyplňuje a tesní, chráni povrch od nečistôt. Tieto produkty boli vyvinuté tak, aby zabezpečili maximálnu ochranu pre Vaše vozidlá. Dávajú viac reflexný povrch a sú trvácne. Kvalitné produkty sú schopné zabezpečiť ochranu až na 6 mesiacov. Sú ľahko dostupné, ľahko sa používajú a tvoria väčšinu voskov určených k ochrane povrchov. Na trhu je ich dostatok v rôznych cenových reláciách, od rôznych výrobcov a v rôznych baleniach. Niektorí fajnšmekri však tvrdia, že syntetické vosky nemajú hĺbku, bohatosť a teplé svetlo ako je to v prípade prírodných voskov. Veľkí výrobcovia to vzali na vedomie a pracujú na dosiahnutí spomínaných vlastností prírodných voskov u synteticky vyrábaných produktov. Medzi novinky v poslednej dobe patrí aj nový typ syntetickej ochrany, ktorá využíva poznatky nano technológií. Jedná sa o produkty, ktoré majú lepšiu priľnavosť k laku, čo vytvára jeho molekulárnu ochranu. Táto nová technológia je odolná voči detergentom, kyselinám a ťažkým minerálom. Nazýva sa aj "keramikou", pretože ako hlavnú zložku využíva oxid kremíka.

PRÍRODNÉ VOSKY

Najznámejším prírodným voskom používaným k ochrane povrchu automobilov je karnaubský vosk. Tento vosk je vylučovaný listami stromu v brazílskych dažďových pralesov, je to jeden z prírodne najodolnejších voskov. Táto rastlina využíva vosk na ochranu svojich listov proti vysúšaniu slnkom a pôsobeniu vysokej vlhkosti. Zároveň vďaka dokonalému hladkému povrchu listov dochádza k zrážaniu tejto vlhkosti zo vzduchu, ktorá sa kondenzuje na listoch a ihneď padá ku koreňom stromu. Ak si kladiete otázku, ako môžu potom tieto listy a strom dýchať, tajomstvo je skryté v samotnom vosku, keďže ten dokáže prepúšťať plyny.

Možnosti využitia tohto prírodného vosku sa dajú rátať na stovky. Používa sa na vytváranie lesklého povrchu ovocia, cukríkov, žuvačiek, čokolád, cukroviniek, teda v potravinárskom priemysle, pri výrobe zubných nití, na výrobu rôznych leštidiel podláh a nábytku. Okrem použitia vo voskoch na automobily sú aj súčasťou voskov na topánky, prípravkov na ošetrovanie kožených výrobkov, voskov na surfy. Tento vosk je súčasťou aj mnohých kozmetických prípravkov, rúžov, očných liniek, riasenok, rôznych prípravkoch pre starostlivosť o pleť, opaľovacích prípravkov. Používa sa na impregnáciu lešteného povrchu fajok. Taktiež sa používa vo farmaceutickom priemysle na poťahovanie tabliet, aby sa dali ľahšie prehĺtať. Mnohostranné použitie má v chemickom priemysle pri výrobe rôznych zlúčenín.

Zopár technických informácií o karnaubskom vosku: jeho latinský názov je Copernicia Cerifera, E číslo je E903, bod topenia je 82 až 86 ° C, čo patrí k najvyšším z prírodných voskov. Relatívna hustota je asi 0,97. Patrí medzi najťažšie z prírodných voskov a sú tvrdšie ako betón vo svojej čistej forme. Je prakticky nerozpustný vo vode, dobre rozpustný v etylacetáte a v xyléne, prakticky nerozpustný v etanole.

Karnaubský vosk je veľmi tvrdý vo svojej prirodzenej podobe. Zberá sa z odpadnutých a vyschnutých listov stromu, palmy Copernicia prunifera a pomocou stroja, ktorý odstraňuje tento vosk. Výsledný extrakt je vo forme žltobielych lupienkov. Tento prírodný vosk sa v produktoch určených na ošetrovanie a ochranu povrchov (nielen automobilov) vyskytuje väčšinou v kombinácií so včelím voskom, s inými prírodnými alebo syntetickými voskami, olejmi alebo rozpúšťadlami, aby sa dal vôbec použiť, keďže ako bolo spomenuté, vo svojej čistej forme je veľmi tvrdý. Tie najlepšie karnaubské auto vosky obsahujú maximálne 1/ 3 prírodného vosku. Čím vyšší je obsah prírodného vosku, tým vyššia je aj cena produktu. Ak sa produkt predáva ako "čistý karnaubský vosk" alebo "100% karnaubský vosk", jedná sa o čistotu vosku, ktorý je vo výrobku, a nie na produkt ako celok.

Karnaubský vosk sa rozdeľuje podľa farby, čistoty a miesta, kde sa pestuje. Najkvalitnejšie vosky sú zo stromov pestovaných v severnej oblasti Brazílie. Žltý vosk je najviac čistý a patrí do najvyššej triedy. Niektorí výrobcovia vyrábajú z tohto žltého vosku ultra čistý biely vosk, aby bol pri použití ešte viac reflexný a aby ošetrovaný povrch nemal žltý nádych. Ten je spôsobený a viditeľný pri väčšom počte vrstiev vosku, teda pri jeho väčšej hrúbke. Biele vosky sa používajú u drahších produktov a ich cena je vysoká (aj 120 €/150 g balenie).

Ako ste už čítali, karnaubský vosk chráni listy palmy voči veľkému teplu a vlhkosti. Aj produkty na ochranu lakov vozidiel majú rovnaké vlastnosti. Vosk chráni pre UV žiarením, odpudzuje vodu, vlhkosť a znečistenie. Jeho nevýhodou je nižšia životnosť v porovnaní so syntetickými voskami. Po 6 až 8 týždňoch po aplikácií sa vosk odparí. Závisí to však od mnohých podmienok, od farby vozidla, od prostredia, v ktorom sa auto pohybuje, od teploty, vlhkosti, od podmienok či je vozidlo garážované, ako často sa umýva, aké prostriedky sa počas starostlivosti používajú a pod.

V skratke, karnaubský auto vosk je produkt pre nadšencov nádherného lesku. Je pre ľudí, ktorí sú ochotní venovať určité finančné prostriedky, aby za ne dostali dokonalý lesk a ktorí sú ochotní stráviť pár hodín každý mesiac voskovaním a ochranou vozidla. Pre týchto ľudí je starostlivosť a ochrana vozidla skôr koníčkom ako povinnosťou.

APLIKÁCIA VOSKOV

Nanášanie voskov, bez ohľadu o aký typ ide, je možné vykonávať ručne alebo strojovo. Pri syntetických voskoch je nevyhnutné, aby sa vozidlo nachádzalo v tieni a aby teplota povrchu nebola príliš vysoká. V podstate tu platia rovnaké pravidlá ako pri umývaní alebo leštení vozidla. Je to preto, aby produkt príliš rýchlo nevysýchal, pretože preleštenie už uschnutého vosku je potom veľmi ťažké. Prírodným voskom neprekáža aplikácia na priamom slnku a niektoré vosky sa môžu aplikovať aj teplú karosériu. Kvalitné prírodné vosky nevysýchajú a netvoria tak výrazný biely opar ako syntetické vosky. Pri nich nie je potrebné čakať na uschnutie a môžu sa hneď po aplikovaní doleštiť do lesku. V poslednej dobe sa rozšírila aplikácia vosku priamo rukami. Malý kúsok vosku sa naberie do dlaní, zahreje a dlaňami a prstami sa aplikuje na povrch karosérie. Na pohľad to vyzerá zaujímavo, rovnako ako masáž Vašej partnerky. Nevýhodou takého postupu je vyššia spotreba vosku. To sa odporúča robiť iba v prípade čisto prírodných voskov, keďže obsah iných pridaných chemických látok môže spôsobiť alergiu a podráždenie pokožky.

Zlatým pravidlom je nanášať vosk v tak tenkých vrstvách ako to len ide. Ak chcete dosiahnuť vyšší lesk a hĺbku, urobte to vo viacerých krokoch. Pri aplikácií veľmi hrubej vrstvy je vosk ťažké doleštiť a takého vrstvy sú potom viditeľné. Vo väčšine prípadoch sú na produktoch informácie ohľadne aplikácie ako aj doby vysušenia pred následným prevoskovaním. Pri syntetických voskoch zaschnutie trvá dlhšie, výrobcovia odporúčajú aplikovať ďalšiu vrstvu až po 12 a niekedy až po 24 hodinách. Vhodnou pomôckou pri nanášaní vosku sú penové aplikátory. V podstate sú to rovnaké produkty ako leštiace hubky. Kvalitné aplikátory sú menej savé, aby zbytočne nenaťahovali vosk do seba a tak nedochádzalo k vyššej spotrebe. Sú aj dostatočné lacné, takže sa nemusíte báť ich vyhodenia, ak sú už skutočne znečistené a nedajú sa ďalej používať. Preleštenie a odstránenie matného oparu z povrchu, na ktorom už bol aplikované vosk je vhodné urobiť pomocou mikrovláknových utierok. Sú dostatočné jemné, nepúšťajú vlákna a vynikajúco sa s nimi pracuje. V prípade výskytu pruhov alebo nerovnomerného lesku sa dané miesto dá ľahko opraviť špeciálnym voskovým sprayom alebo samotným voskom a znovu doleštením.

Pri aplikácií pomocou zariadení využite leštiacu penu vhodnú na dokončovanie, prípadne penu určenú špeciálne na voskovanie. Tie by mali byť dostatočné savé a mäkké, ale aj dostatočne pevné, aby vydržali tlak stroja. Pri použití vosku vo forme pasty je postup rovnaký ako u leštiacich pást. Je potrebné rovnomerne naniesť pastu po celom povrchu hubky. Niektoré produkty ako napr. Pete´s 53, ktorý je na fotografiách, je možné ľahko vyklopiť z dózy a následne použiť na strojové voskovanie. Existujú aj vosky v tvrdej forme, ktoré sú špeciálne určené pre strojové použitie a tvarom pripomínajú tuhé deodoranty. Pred samotnou aplikáciou vosku a spustením stroja musí byť podložka v kontakte s povrchom, ktorý chceme navoskovať. Jemne môžeme prejsť a roztiahnuť vosk po povrchu. Je vhodné začať vždy s nižšími otáčkami, aby sa vosk dostatočne vpil do hubky a nedošlo tak k prílišnému rozpŕsknutiu. Až po určitej dobe je vhodné plynule zvýšiť otáčky a plynulými pohybmi nanášať lak na povrch. Postup aplikácie voskov je veľmi podobný ako pri leštení lakov. Rozumné je pracovať postupne, panel po paneli. Syntetický vosk po aplikácií sa má nechať iba mierne zasušiť, aby sa dal vzniknutý jemný matný opar hneď doleštiť. Nie je vhodné navoskovať celý povrch vozidla, keďže niektoré časti už môžu byť viac vysušené ako je to vhodné a dolešťovanie bude náročné a zdĺhavé.

Strojne môžeme vosk nielen nanášať, ale aj dolešťovať. To však vyžaduje oveľa väčšie skúsenosti a opatrnosť, aby nedošlo k odstráneniu už aplikovaného vosku. K takémuto dolešťovanie sa používajú leštiace hubky najmenšej tvrdosti, ale aj návleky, ktoré sa na ne upevňujú. K strojnému nanášaniu sú najvhodnejšie excentrické leštičky, ktorých pohyb sa najviac podobá krúživému pohybu rukou a je šetrný k povrchu aj k samotnému vosku. Keďže zariadenia sú rôzne, majú rôzne excentre, či už nútené alebo náhodné, môže sa postup pri voskovaní s tými zariadeniami od seba líšiť. Na preleštenie do lesku, rovnako ak v prípade ručnej aplikácie, je vhodné použiť mikrovlákna.

Ak chcete dosiahnuť aj dostatočné lesklý, reflexný, tvrdý povlak a zároveň posilniť hĺbku a rozmer farby, je možné použiť špeciálne vosky, ktoré majú výhody syntetických aj prírodných voskov. V poslednej dobe je to veľmi rozšírený trend a tak "hybridy", ako sa tieto vosky nazývajú, pomaličky "zbierajú ovocie" na oboch frontoch, teda aj u zástancov dlhej životnosti voskov ako aj u nadšencov pre prírodné vosky. Prípadne je možné skombinovať a použiť obe vosky tak, že sa najprv nanesie syntetický vosk a po následnom zasušení sa aplikuje prírodný vosk. Kvalitný vosk vytvorí ochranu a lesk, ktorý sa musí po umytí obnoviť.

PREDPRÍPRAVA PRED VOSKOVANÍM

Každý vosk by sa mal aplikovať na dokonale čistý povrch. Čo je pre to potrebné urobiť je už spomenuté v predchádzajúcej záložke "PRED LEŠTENÍM", čo však dokonale platí aj pre voskovanie. Dnes už navyše existujú prípravky, ktoré sa aplikujú pred samotným voskovaním, odstraňujú staré vrstvy vosku, odstraňujú jemné škrabance, čistia povrch od posledných nečistôt a pripravujú ho na ďalšiu aplikáciu. Veľmi sa podobajú jemným leštiacim pastám. Tieto produkty sú spojovacím článkom medzi leštením a následným voskovaním. Patria tu aj rôzne glazúry, vyplňovače škrabancov a pod.

Tieto čističe laku sú vhodné pre strojovú i ručnú aplikáciu. Veľmi ľahko sa používajú, pričom spotreba produktu je veľmi malá. Pre strojovú aplikáciu sa doporučuje použiť v kombinácii s finišovacími kotúčmi. Aplikujte malé množstvo a pomalé otáčky vždy len na jednom dieli. Prechádzajte po povrchu rovnomerne, niekoľkokrát, pokiaľ prípravok takmer nezmizne z povrchu. Potom doleštite povrch jemnou mikrovláknovou utierkou od zbytku produktu do lesku. Postupujte opatrne, aby ste nevytvorili opätovné poškodenie laku. Pre ručnú aplikáciu nanášajte prípravok aplikátorom v malom množstve na diel a rozleštite jemnou mikrovláknovou utierkou do lesku. Na dokonalé odmastnenie povrchu je možné použiť aj zmes izopropyl alkoholu s vodou (v pomere 70:30). To sa robí najmä v prípade aplikácie keramiky.

OŠETROVANIE VOSKOV

Každý väčší výrobca voskov už dnes okrem nich vyrába aj čističe pred voskovaním, ako bolo spomenuté, a rovnako aj udržiavače vosku, teda tekuté vosky, ktoré predlžujú životnosť voskov a podporujú a obnovujú ich lesk a vlastnosti. Obvykle sa nazývajú aj Quick Detailery alebo skrátene QD. Teda sú to rýchle prostriedky na obnovu lesku vosku, ktoré sa používajú medzi jednotlivými voskovaniami vozidla.

Postup s nimi je jednoduchý. Uistite sa, že je povrch vozidla čistý a suchý. Fľašu dobre pretrepte pred použitím. Nastriekajte produkt na panel a rozotrite čistým a jemným mikrovláknom. Otočte utierku a doleštite tak, aby ste úplne odstránili viditeľný film a aby nevznikli fľaky.

Niektoré QD je možné aplikovať aj priamo na mokrý povrch, t.z. hneď po umytí vozidla je možné ho voskovať. Niektorí výrobcovia odporúčajú QD používať aj pri bežnom čistení povrchu a to napr. aj od odtlačkov rúk, od živice, hmyzu a pod. a dokonca aj pri čistení povrchu hlinou. Ide teda o univerzálne prostriedky na čistenie a ochranu lakov.

Ak chcete posúdiť úroveň ochrany vášho vozidla a množstvo vosku na povrchu, skúste test vodou. Keďže väčšina voskov je hydrofóbnych, teda vodu odpudzujúcich, voda sa na správne navoskovanom povrchu zhlukuje do kvapôčiek a pri väčšom objeme do retiazok, ktoré rýchlo stekajú. Ak voda nesteká naraz po povrchu a ostáva ležať na veľkých plochách, je čas na ďalšie prevoskovanie.




ZOPÁR OTÁZOK O KARNAUBSKÝCH VOSKOCH ... DODO JUICE ODPOVEDÁ

Ako sú na tom dažďové pralesy? Neničia sa zbieraním listov stromy?

Bez dažďových pralesov by nebol žiaden karnaubský vosk. Karnaubský vosk sa získava z uschnutý opadnutých alebo orezaných listov stromu, nie zo živých, čerstvých listov, preto jeho zber neškodí životnému prostrediu.

Prečo je tak dobrý na voskovanie auta?

Karnaubský vosk je rovnako tvrdý ako betón v svojej čistej forme a teda nikdy by nemohol byť použitý bez toho, aby bol plastifikovaný alebo iným slovom rozpustený (vo forme pasty alebo roztoku) pred tým ako sa použije. To je dôvod prečo všetky tie tvrdenia o 100% karnaubskom vosku treba brať s rezervou. Je tiež dôležité si uvedomiť, že karnaubský vosk je len jednou z častí autovoku. Množstvo a kvalita ostatných zložiek, ako je včelí vosk, prírodné olejov, esencie, extrakty sú rovnako dôležité.

Koľko karnaubského vosku teda obsahujú špičkové vosky?

Záleží na jednotlivých voskoch, ale napr. najznámejšie vosky, ktoré sú na trhu majú všeobecne medzi 25% -35% karnaubský vosku z celkového obsahu. Podľa skúseností výrobcu Dodo Juice, najvyššia koncentrácia karnaubského vosku, ktorý je ešte možno aplikovať priamo z dózy pri izbovej teplote sa pohybuje okolo 40%. Ak výrobca tvrdí oveľa viac, potom je pravdepodobné, že zavádza alebo používa iný výpočet na objem. Objem je totiž možné merať rôznymi spôsobmi a v rôznom stave, napr. v suchom objeme namiesto obvyklého mokrého objemu. Alebo podľa obsahu sušiny, prípadne udáva celkový obsah voskov, ktoré sú prírodné, ale nie sú karnaubského pôvodu (napr. včelí vosk). Udávaný objem karnaubského vosku taktiež nie je zárukou, že vosk je kvalitnejší. Jediný korektný spôsob ako zistiť kvalitu vosku je jeho aplikácia na lak. Dodo Juice dodáva, že na svoje výrobky neuvádza percentuálne objemy karnaubského vosku, pretože sú príliš mätúce a všeobecne uvádzajú verejnosť do omylu. Podobnú politiku majú aj iné značky ako napr. Pinnacle, Poorboys, zatiaľ čo iné ako Chemical Guys, Zymol, Swissvax majú objem karnauby uvedený v popise produktu a niektoré značky dokonca v názve - Raceglaze 42, 55.

Niektoré výrobky obsahujú biely karnaubský vosk, je to iný vosk, lepší?

Rôzne značky sa k tomu stavajú rôzne. Karnaubský vosk je vo svojej prirodzenej forme hnedo-žltý vosk, ktorý má samozrejme rôzne odtiene. Dodo používa pre svoje produkty najlepšie svetložlté vosky. Iné výrobcovia radi prezentujú naopak použitie bieleho vosku, ktorý sa získava z prírodného vosku rafináciou a zbaví sa tým farebných zložiek. Ako dôvod uvádzajú, že v prípade aplikácie viacerých vrstiev prírodného žltého vosku, dôjde k zožltnutiu, teda k jemnej zmene farby. To zase vyvracia Dodo, ktorý tvrdí, že použitie čistého bieleho vosku nijako zásadne nezlepší vzhľad povrchu vozidla na rozdiel od žltého vosku. Občas však používajú, ako tvrdia na svojich stránkach, mikromletý biely rafinovaný vosk, hoci sa na to nejako nešpecializujú a nepredávajú to ako výhodu. Čiže rôzne značky, rôzne pohľady. Používanie čistého rafinovaného vosku má svoje opodstatnenie v potravinárskom a lekárskom priemysle.

Karnaubský vosky vytvára retiazkovanie. Čo je to?

Retiazkovanie je vlastne vytváranie sa kvapôčiek vody na povrchu. Myslím, že to môžeme nazvať aj kvapôčkovanie. Karnaubské ale aj mnohé iné prírodné vosky sú hydrofóbne, t.z. vodu odpudzujúce látky, ktorý spôsobujú zhlukovanie vody do izolovaných kvapôčiek. Niektoré syntetické vosky sú za hydrofilné, t.z. vodu milujúce a takéto vosky naopak vodu rozťahujú po celom povrchu namiesto toho, aby ju zhlukovali do guľôčok. Retiazkovanie vyzerá krásne, keď prší a voda steká v retiazkach rýchlo dole. Avšak ak ostane voda na povrchu, vznikajú malé nepekné fľaky a to najmä vtedy, ak je vozidlo v prašnom prostredí.

Aký je rozdiel medzi leštiacimi produktmi a voskom?

Leštiace pasty vytvárajú lesklý povrch tým, že ho obnovujú, teda mechanicky odstraňujú vrchnú zvetralú alebo poškodenú časť. Vosky vytvárajú na povrchu ochranný film, ktorý chráni náter vozidla pred UV žiarením, kyslým dažďom, znečisteniami prírodného alebo priemyselného charakteru. Leštiace pasty povrch pripravujú, vosky chránia.

Čo je tmel a ako sa líši od vosku?

Tmel je syntetický produkt, vytvorený človekom (podobne ako napr. nylon v porovnaní s niečím prirodzeným ako je bavlna) na polymérovej alebo akrylátovej báze. Karnaubský a včelí vosk sú skvelé prírodné produkty, ale človek je tvor vynaliezavý a tak vynašiel syntetické vosky, ktoré majú usmernenú molekulárnu štruktúru, ktorá im dáva možnosť byť odolnejšími a silnejšími. Avšak aj kvalitné karnaubské vosky sú porovnateľné, čo sa výdrže týka, so syntetickými voskami. Závisí to samozrejme od technológie výroby, zloženia, použitia. Na druhej strane nemá žiadny význam mať produkt, ktorý by vydržal na povrchu viac ako 6 mesiacov, keďže štvrťročne sa odporúča robiť čistenie hlinou a dokonale auto prevoskovať, hlavne ak sa používa každý deň a parkuje vonku.


Hore