Fúha, dlho som tu už nič neprispel. A hoci to možno vyzerá, že na mňa dopadla jarná únava, opak je pravdou. Okrem iných vecí som prednedávnom testoval napeňovače. Sú to zariadenia, využívajúce tlak vody alebo vzduchu k vytváraniu peny. Tá sa používa pri umývaní a čistení áut. A prečo práve pena? Pretože tá sa na vozidle, ale aj na iných čistených povrchoch udrží dlhšie ako tekutina a tak je pôsobenie produktu dlhšie. Pri čistení áut ju mnohí používajú ako predoplach pred samotným umývaním rukavicou a na odmočenie napr. hmyzu, prachu, trusu, peľu a pod. Ja som testoval produkty, pri ktorých nie je potrebné vlastniť vysokotlakový čistič, pretože jeho sada už zväčša obsahuje napeňovaciu nádobku a tak nie sú potrebné ďalšie investície. Naopak, ľudia, ktorí nemajú možnosť ho použiť, prívítajú aj iný spôsob ako vytvoriť penu na vozidle. Testované boli dva produkty a to Foamer od nemeckej firmy Mesto a Foam Cannon od našich anglických kolegov. Kým prvý využíva tlak vzduchu, ktorý je potrebné dosiahnuť ručným napumpovaním, druhému stačí prívod vody z vodovodu. Ako dopadli prvé výsledky z testov sa môžete pozrieť na našej fun page FB stránke, kliknutím na obr. nižšie. Viac uverejním čoskoro aj na tejto stránke. Ján Veľas | 2.5.2014 Milí Čitatelia. A je to tu! Článok, na ktorom sme sa spolupodieľali, vyšiel v aktuálnom marcovom vydaní Automagazínu. Dnešné motoristické časopisy ponúkajú čitateľom hlavne testy áut, pneumatík, olejov, články o nových technológiách, reportáže z výstav, cestopisy, prípadne zmeny v legislatíve. Čoraz menej priestoru ostáva na rady, technické postupy, odporúčania. Samozrejme „na vine“ sú aj čoraz zložitejšie autá a technológie, ktoré si vyžadujú odborný prístup a servis. Majitelia už nie sú technikmi svojich áut, tak ako kedysi. Čo však nie je možné urobiť pod kapotou, je možné urobiť na nej :-). Starostlivosť o interiér a exteriér je možné aj v domácich podmienkach dotiahnuť na slušnú úroveň. Hoci niektorí ľudia majú vyhradený postoj k vozidlu ako k prostriedku na premiestňovanie, stále je dostatok tých, ktorým sa o svoj majetok poctivo starajú. A práve pre takýchto, aspoň trochu technických zručných vodičov, ktorí sú ochotní niečo spraviť nielen pre svoje auto, ale aj pre svoj rozhľad a rozvoj, je určený tento článok. Príjemné čítanie a relax prajeme. Ján Veľas | 2.3.2014 Ahojte Priatelia !!! Mnoho ľudí, ktorí chcú začať s leštením, prípadne aj tí, ktorí už začali a majú určité skúsenosti, polemizujú a hľadajú vhodné zariadenie. Tým myslím leštičku, či už rotačnú alebo excentrickú. V prípade rotačnej leštičky je výber skôr o sympatiách, ergonómií, váhe, výkone motora, cene a značke. Tam totiž nie je, čo sa rýchlosti leštenia týka, o čom diskutovať. Rôzne leštičky, vykonajú pri rovnakých otáčkach a použitých produktoch, leštenie za rovnaký čas. To sa však o excentroch povedať nedá. Veľkosť vyosenia je veľmi dôležitým faktorom, ktorý ovplyvňuje zásadným spôsobom rýchlosť leštenia. Rotačné leštičky donedávna vládli dokončovaniu povrchov, ale dnes to už také jednoznačné nie je. Práca s nimi si tožiž vyžaduje určité skúsenosti (napr. použitie zenit metódy, následného jemnejšieho leštenia, je nutné vykonávať pravidelné prechody bez zastavovania, mať správny prítlak a sklon mašiny voči povrchu, prekonať špecifiký odporu pri vedení a pod.), aby nedošlo k poškodeniu laku, prerezaniu sa cez jeho vrstvy hlavne na hranách, prípadne jeho spáleniu. Rotačné leštičky navyše vytvárajú stopy po leštení, najmä hologramy a čiary, ktoré "kreslí" hrana leštiacej hubky. Tieto chyby častokrát nie sú viditeľné ani pri odmastnení a použití špeciálneho osvetlenia. Na ich nájdenie je potrebné denné svetlo v rôznych uhloch. To je prakticky nemožné z priestorových, poveternostných a časových dôvodov. Na svetlo božie "vylezú", až po nejakom čase, ak sa odparia zložky leštiacich pást a voskov, ktoré ich dovtedy maskovali. Použitie excentrických leštičiek mnohé tieto nevýhody eliminuje. Akú leštičku si však vybrať? Na trhu ich nie je ktovieako veľa, ale málokto si ich môže dovoliť kúpiť všetky naraz a vyskúšať. Na rôznych stránkach, ktoré sa venujú detailingu, ale aj na kanále youtube, som našiel porovnávanie rôznych produktov a dokonca aj excentrických leštičiek. Pravdu povediac, výsledky ma niekedy doslova prekvapujú a nezdajú sa mi dôveryhodné. Keďže s testovaním rôznych leštiacich produktov mám skúsenosti a v minulosti som ich robil na dennej báze niekoľko rokov, využijem to a použijem aj pri tomto teste. Môj pohľad na "najlepšiu" excentrickú leštičku na trhu nájdte na tejto stránke v záložke Testy. Fotografie nájdete tu v galérií, ale aj na FB stránke, ak kliknete na obrázok nižšie. Ján Veľas | 11.2.2014 Od začiatku testov už ubehla určitá doba a za ten čas sme spravili viacero fotiek z časovým rozostupom. Na nich je vidno, ako sa jednotlivé produkty vytrácajú v čase. Po viac ako dvoch mesiacoch zo 17 aplikovaných produktov držia na vozidle v podstate už len dva produkty. Rôzni ľudia majú na vec rôzny pohľad. Niekto potrebuje produkt, ktorý vydrží celý rok, inému nevadí starať sa o vozidlo častejšie a tak mu postačí aj produkt s nižšou výdržou. Jeden preferuje leský povrch, druhý matný. Veríme, že z produktov, ktoré sa zúčastlini testu si určite vyberiete. Fotografie k testu nájde na FB stránke, ak kliknete na obrázok nižšie, prípadne tu v galérií. Popis testu sa nachádza v záložke Testy. Ján Veľas | 05.10.2013 Čoraz viac ľudí na Slovensku vlastní pekné auto a radi by sa oň aj náležite postarali. Chceli by mať pekné, čisté, naleštené a novoskované auto, ale nevedia ako na to. V podstate majú 2 možnosti a to tieto: 1) Dať si auto urobiť odborníkovi, ktorý tomu rozumie a zaplatiť jednorázovo od 100 do 300 eur za jemnú až strednú korekciu laku alebo dokonca 300 až 500 za viacstupňové detailné špičkové leštenie vozidla s ďalším doplnkovým servisom. Ľudia, ktorí sa boja skúšať, nie sú technickí zdatní, nemajú na leštenie čas alebo ani chuť, budú asi voliť túto možnosť. Potom už len treba osloviť správneho odborníka na leštenie (ktorých je na Slovensku ako šafranu), predstaviť mu čo od toho očakáva, dohodnúť sa na cene a určiť si termín. Keďže leštenie a každá lepšia starostlivosť o vozidlo si vyžaduje hodiny a hodiny času, takáto činnosť sa zvyčajne dlhšie vopred plánuje a to aj z dôvodu, že majiteľ bude niekoľko hodín, ba aj dní bez vozidla. Kvalitný servis, garáž, štúdio alebo jednoducho človek, ktorý vykonáva leštenie, by Vám mal aj poradiť, ako sa o vozidlo starať, ako ho umývať, ošetrovať povrch. Mal by Vám vedieť poradiť, kde sa dajú kúpiť potrebné veci k starostlivosti o vozidlo, prípadne by ich mal vedieť sám pre Vás zabezpečiť, ak sa v tom nevyznáte. 2) Skúsiť si to urobiť vo vlastnej réžií. Za peniaze, ktoré dáte za kvalitné vyleštenie je možné nakúpiť kopec vecí, ktoré Vám vystačia minimálne na niekoľko áut a niektoré vydržia dokonca oveľa dlhšie. Keďže ja tvrdím, že naučiť sa starať o vozidlo nie je nijako zvlášť zložité a dá sa to, na obrázku nižšie nájdete materiál, ktorý je možné si zaobstarať za 300-400 eur. To je cena, za ktorú by ste dali za za špičkové leštenie a starostlivosť na Slovensku. Možno by mohol niekto namietať, že úplný amatér môže narobiť viac škody ako úžitku a vôbec by sa do toho nemal púšťať. To môže byť pravda, ale ak je človek opatrný, trénuje na starších, lacnejších alebo rodinných autách, postupne sa do toho dostane. Nikto učený z neba nespadol. Good luck všetkým, čo to chcú skúsiť (podľa toho koľko ľudí ma kontaktuje je stále dosť). Ak by ste sa rozhodli pre prvú možnosť a auto zverili odborníkovi a vyžadovali by ste kvalitnú niekoľkodňovú prácu, aj jeho odmena by bola danej práci náležitá. Ak sa však rozhodnete pre druhú možnosť, budete potrebovať určitý materiál, bez ktorého nie je možné robiť leštenie. V hodnote 400 eur čo predstavuje špičkové niekoľkodňové leštenie s ďalšou starostlivosťou, môžete nakúpiť tieto veci: 1) 850 W výkonnú excentrickú leštičku DAS 6 Pro + 2 x unášacie disky k nej + peknú tašku + 4 x 250 ml Menzerna pasty + 4 x leštiace hubky Sonus = 210 eur 2) veľké mikrovlákno na sušenie karosérie po umytí = 14 eur 3) rukavicu z ovčieho rúna na umývanie = 12 eur 4) 2 x mikrovláknové utierky = 10 eur 5) 2 x štetce na rôzne použitie, mytie diskov a pod. = 8 eur 6) 2 x maskovacie pásky 3M 3434 25 a 35 mm = 8 eur 7) čistiacu hlinu Dodo 55 g = 7 eur 8) kvalitný vosk Collinite 915, nano sealant Car Lack 68, 2 x mikrovlákno, penový a mikrovláknový aplikátor = 45 eur 9) čistič skiel = 6 eur 10) oživovač plastov a gúm Autoglym Vinyl and Rubber Care = 10 eur 11) čistič diskov ale aj iných silných nečistôt CarPro - Iron X = 18 eur 12) odstraňovač živice a lepidla Valet Pro - Citrus Tar and Glue Remover = 10 eur 13) odstraňovač hmyzu zo skiel a karosérie Chemical Guys - Strong Wash = 10 eur 14) čistiacu a zároveň maskovacu glazúru na zakrývanie nedokonalostí na tmavých lakoch PoorBoys - Black Hole = 16 eur V tejto cene je už aj doprava a balné. Ako je na prvý pohľad zrejmé, je to množstvo materiálu, s ktorým môžete skúšať, trénovať, spoznávať ako tieto materiály pracujú. Na začiatok dostatočne poslúži vlastné auto, neskôr rodinné, prípadne kamarátové a napokon sa niektorí prepracujú na odborníkov a nájdu tak svoju novú prácu alebo koníček. Tak smelo do toho Dámy a Páni ... Ján Veľas | 15.5.2013 Ahojte priatelia. V poslednej dobe často stretávam autá, ktorým sa zlupuje lak. Už som dostal aj zopár otázok s fotkami od čitateľov (ako je napr. nižšie fotka Hyundai Elantra), čo spôsobuje túto chybu a či je možné ju odstrániť alebo čiastočne zjemniť leštením. Začal som pátrať po informáciách a tú sú odpovede. Príčiny vzniku chyby: 1) Pravdepodobne sa chyba stala už v procese lakovania. Odlupovanie môže spôsobiť nesprávne sušenie medzi jednotlivými aplikáciami, kde nedôjde k správnemu naviazaniu jednej vrstvy na druhú. Príčinou može byť aj nesprávne chemické zloženie laku alebo jeho jednotlivých zložiek. 2) Ďalšou možnosťou prečo k delaminácií dochádza je nedostatočná vrstva priehľadného laku. Malá vrstva laku ma nízku oddolnosť voči UV žiareniu a chemickému pôsobeniu prostredia. Koncom 80. a začiatkom 90. rokov boli výrobcovia nutení aplikovať menšie vrstvy farieb na rovnaký počet vyrobených áut. Keďže výrobcovia používali farby na báze organických rozpúšťadiel, museli rešpektovať nariadenia na ich znižovanie. 3) Nedokonalá technológia vodou rozpustných farieb. Na základe obmedzovania používania organických látok koncom 90. rokov, výrobcovia áut prešli na vodou rozpustné farby. Keďže táto technológia bola nová a vo vývoji, kvalita prvých takto lakovaných áut nebola najlepšia. Problémom bolo aj skladovanie takýchto áut, hlavne ak boli dlhšie vystavené pôsobeniu vody alebo snehu a takto dochádzalo k penetrácií vody cez priehľadný lak. 4) Extrémne rozdiely teplôt môžu taktiež spôsobiť odlupovanie priehľadnej zložky laku od základnej zložky laku. Priehľadná zložka laku sa rozpína a zmršťuje v inom pomere ako farebná zložka laku v extrémnom chlade a teple. Preto sa tieto chyby vyskytujú častejšie v oblastiach, kde dochádza k veľkému rozdielu teplôt, prípadne, kde sú autá vystavené extrémnym mrazom, pôsobeniu snehu a ľadu. Opačným prípadom je rýchle nahriatie časti karosérie, napr. kapoty od tepla motora. 5) Kyslé dažde môžu prenikať cez priehľadný lak a narúšať chemické väzby medzi ním a farebnou zložkou lakou. Ak sa preruší chemická väzba, ostane len slabšia mechanická väzba a tá nie je dostatočne pevná na udržanie vrstiev. 6) Na delaminácií má podiel aj mechanické pôsobenie, keď pri znižovaní alebo poškodení vrchnej vrstvy laku dochádza k jeho degradácií a to najmä pôsobením už spomínaného UV žiarenia alebo vonkajšími vplyvmi. Poškodenie môže vzniknúť aj agresívnym umývaním v automatických myčkách, pri necitlivom ručnom umývaní, rovnako aj od škrabky na ľad a pod. Častým a necitlivým leštením je taktiež možné poškodiť lak. 7) Zanedbaná starostlivosť. Všetko čo má niečo vydržať, potrebuje pravidelnú starostlivosť. Autá sú špeciálny prípad. Hoci sú dnes moderné laky vysoko odolné voči prenikaniu rôznych chemických látok, UV, dokonca sú niektoré extrémne tvrdé a odolné voči poškriabaniu, stále je vhodné ich chrániť. Na trhu je dostatok voskov a iných moderných prostriedkov na ochranu laku ale aj plastov, gúm, skiel a svetiel. Tak ako motor potrebuje olej, aj ostatné časti vozidlá potrebujú starostlivosť. Roky zanedbanú starostlivosť už nie je možné nikdy dohnať. To je ako s deťmi :-) Osobne si myslím, že leštením a voskovaním takto poškodeného laku, už automobilu veľmi nepomôžeme. Avšak skúsiť to môžete, pretože tu už niet čo pokaziť. Ak to však s opravou myslíte vážne, povrch je potrebné prebrúsiť a znovu aplikovať obe zložky laku. Aby sa táto chyba nevyskytla čochvíľa na inom mieste, možno by bolo rozumnejšie takto opraviť celý povrch vozidla. Samozrejme, ak to vozidlo stojí za to. Ján Veľas | 3.5.2013 „Načo?“, pomyslel som si keď som uvidel túto striebornú Alfu Romeo 166. Na strieborných autách nie je totiž takmer nič vidieť, takmer ani špinu a prach a nie to ešte jemné škrabance. „ Náš zákazník, náš pán!“ a preto som sa do toho bez diskusie pustil. Samozrejme, že bez ohľadu na odtieň farby, všetky autá sú vystavené podobným podmienkam a teda aj poškodenia laku sú podobné. Na svetlých metalizovaných odtieňoch sú však chyby menej viditeľné a preto si takéto autá aj pri menšej starostlivosti a ochrane udržiavajú lepší vzhľad ako tmavé. Zmysel má odstraňovať iba chyby, ktoré sú za bežných podmienok viditeľné. Tie, ktoré je ťažko nájsť aj pod dobrým, špeciálnym osvetlením je zbytočné odstraňovať. Je to nadpráca, ktorú málokto ocení a ktorú, podľa mňa, ani nemá význam robiť. Preto som čas, ktorý som ušetril na leštení, venoval čisteniu laku, odstraňovaniu asfaltu, nečistôt, oprave malých odrazených miest a aplikácií nanoochrany a vosku. Nie žeby som leštenie urobil menej kvalitne ako zvyčajne, ale venoval som mu menej času, ako napr. u tmavých tvrdých lakov, čo je aj logické. Práve už spomínaná nanoochrana je veľkým trendom dnešnej doby nielen pri ochrane vozidiel, ale takmer všetkých povrchov, ktoré sú náchylné na znečistenie alebo poškodenie. Používa sa v doprave (na ochranu lietadiel, lodí), v energetike (solárne panely), v stavebníctve (budovy, omietky, sklá, ochrana proti grafitom)...Sú to alkoholové roztoky obsahujúce oxid kremíka SiO, ktoré vytvárajú efekt tzv. "lotosového kvetu". Tento kvet má výnimočnú samočistiacu schopnosť a ani veľmi lepkavé znečistenia sa neudržia na jeho hladkom povrchu. Existujú rôzne koncentrácie týchto produktov. Niektoré sa aplikujú ľahšie a zvládne ich každý, iné zase potrebujú profesionálny prístup a určité skúsenosti. Obe však musia byť aplikované na dokonale čistý a odmastnený povrch. Ideálne je mať povrch pred tým leštený, ak sa jedná o autá, ktoré už majú čo to za sebou. Samozrejme aj tu je určitá škála výrobkov s rôznym určením, napr. na sklo, na lakovaný povrch, na disky kolies a pod. Viac o týchto produktoch, ktoré boli použité pri aplikácií na tejto Alfe nájdete aj na stránke našich susedov: http://www.nano4peace.cz/. Ján Veľas | 22.07.2012 Maličký Mini Cooper One a veľká loď veľkej značky - BMW 740. S malým Cooperom neboli žiadne problémy. Auto malo iba jemné škrabance, tzv. pavučinky a na striekanej kapote aj stopy po rotačnej leštičke. Tá sa tam dostala po rozlešťovaní laku po prístreku. To je jedna z vecí, ktorá ma prekvapila. Nepokladám za rozumné robiť takúto opravu na najviditeľnejšej časti auta, ktorá je navyše vystavená mechanickému pôsobeniu vody, prachu, kamienkov, snehu a pod. Takýto prístrek sa občas aj odtrhne, t.j. dôjde k odkrytiu tenkej vrstvy, ktorá je naleptaná do stratena do pôvodného laku. Dobre viditeľný je najmä pod umelým osvetlením, pri dennom svetle túto opravu takmer nevidieť. Auto bolo pred leštením umyté, usušené a očistené hlinou. Na pôvodnom tvrdom laku som vyskúšal viacero pást, ale skutočné dobré výsledky som dosiahol s Refinish 2 a Meguiars SwirlX a preto som s nimi aj pokračoval. Následne som povrch dokončil jemnejšou pastou od 3M. Celý povrch som očistil strojovo predčističom Lime Prime od Doda. Ako vosk som zvolil Chemical Guys Pete´s 53. Dlhšie som s ním nerobil tak preto. Na druhý deň som ako topper, teda vrchnú vrstvu vosku, naaplikoval Rageglaze 55. Výsledkom bol krásny zrkadlový lesk a hĺbka. Tú vytvára vosk, ale aj hrúbka priehľadného laku, hoci na autách dnešných dní už býva nižšia ako to bolo v minulosti. Celková hrúbka pôvodného náteru u oboch spomínaných áut sa pohybovala okolo 80 až 100 mikrónov, čo nie je veľa. Preto aj leštenie bolo prispôsobené stavu laku a bolo robené s opatrnosťou, jemnými pastami, mäkkými kotúčmi od značiek Gekatex a 3M, nižšími leštiacimi rýchlosťami a špeciálnou nútenou excentrickou leštičkou od Flexu, typom XC3401 VRG. Tá na rozdiel od rotačnej leštičky eliminuje tvorbu stôp po leštení, najmä buffer trails, teda priamych čiar viditeľných pri dennom svetle. BMW 740 je jedným z najväčších áut, ktoré ponúka trh, má typický tvrdý nemecký lak a navyše má čiernu farbu bez akejkoľvek metalízy alebo perlete. Keď mi môj bývalý nadriadený v PSA pán J. Hladký (človek s veľkým srdcom, špičkový odborník na lakovanie na Slovensku, momentálne pôsobiaci opäť vo VW) hovoril, že najhoršia farba, ktorú vo VW mali, bol tzv. klavír lak, tak som to bral trochu odľahčene. Dnes už viem o čom hovoril. Keďže táto farba je ako zrkadlo, vidieť na nej úplne všetko. Ak sa jej dotknete - je to vidno, ak na ňu dýchnete - rovnako. Otázka je ako urobiť korekciu pri takýchto farbách, ak je každý zásah veľmi viditeľný. Aj použitím jemných pást a hubiek, opatrným leštením s nižšími rýchlosťami bolo po odmastení vidieť veľa stôp po rotačnej leštičke. Myslím, že riešením je kombinácia rotačnej leštičky, ktorá odstráni defekty laku, a excentrickej leštičky vo finálnej fáze, ktorá odstráni stopy po rotačnej leštičke, najmä už spomínané buffer trails. Počas tejto práce som mal iba excenter s menším kmitom a preto som si nemohol dovoliť vážnejšiu korekciu rotačkou. Práve kvôli takýmto prípadom som hneď do svojej zbierky zaradil aj spomínaný nútený excenter Flex 3401. Hoci nie je taký silný v odstraňovaní chýb, hlavne na tvrdých lakoch ako rotačné leštičky, pri práci na tmavých lakoch je veľmi užitočný. Rozdiely medzi rotačnými a excentrickými leštičkami sú spomenuté v časti "Leštenie", ale nabudúce si nádem čas a ešte to trochu rozvediem... Hoci som tomuto autu venoval cez 20 hodín, výsledok nebol celkom podľa mojich predstáv. Hrúbka pôvodného laku bola veľmi nízka, niekde okolo 70 mikrónov, takže som pracoval iba s jemnými pastami a hubkami, čo nestačilo na viacero chýb, ktoré na vozidle boli. Auto už bolo brúsené a leštené, čo je bežné pri autách dovážaných zo zahraničia. Pravdou však je, že hrúbka náteru je v poslednej dobe u viacerých výrobcov pod 100 mikrónov. Tlak na znižovanie cien je aj tu veľmi dominantný a niekedy to prekračuje rozumné medze. Na záver som aplikoval rovnakú dvojicu voskov ako pri Mini s časovým rozstupom, hoci to asi nie je najlepšie riešenie. Povrch vozidla mi pripadal trochu mastný. Nabudúce by som volil iba 1 vrstvu s ohľadom na minimálnu možnú hrúbku aplikácie. Prípadne použiť sealanty, nanoprodukty na báze SiO2. Niekedy je menej viac a tu by to mohlo fungovať. Pri ďalšom aute skúsim práve tieto produkty a so svojimi poznatkami sa s Vami rád podelím. Ján Veľas | 05.07.2012 Paráda, konečne som mal možnosť vyskúšať si leštenie jednovrstvového farebného laku. Medzi veterány tento Opel Astra ešte nepatrí, ale montáž posilňovača riadenia už nestihol... V minulosti lak tvorila iba jedná a to farebná zložka, ktorá vytvárala zároveň aj lesk. Dnes je lak tvorený z farebnej zložky (basecoat) a vrchnej priehľadnej zložky (clearcoat). Výhody takéhoto laku sú jasné, lak má väčšiu hĺbku a lesk, ale hlavne je odolnejší voči poveternostným vplyvom. Pôsobením UV žiarenia, dažďom, prachom, znečistením dochádza k poškodzovaniu a postupnému strácaniu pôvodných vlastností povrchu u starších lakov. Takýto lak stráca sýtosť farieb a žiarivé farby sa menia na pastelové, prípadne dochádza k zmene odtieňa. Podobne to bolo aj v tomto prípade, lak už dávno nebol žiarivo červený a navyše mu chýbal lesk. V galérií pri tomto aute je viacero fotiek 50:50, kde polovica kapoty je leštená a polovica v pôvodnom stave. Na týchto lakoch najviac vidno efekt leštenia a zmenu si všimnú aj nezanietení nadšenci áut. Auto bolo vyčistené od nečistôt špeciálnou uhlíkovou špongiou a hlinou, jemné škrabance som opravil pomocou namiešanej farby deň pred leštením. Leštenie bolo vykonané postupne v 3 krokoch. Prvé leštenie pastou Carsystem Finish All in one a stredne tvrdou hubkou. Druhé leštenie tou istou pastou ale jemnejšou hubku. Finálne preleštenie, ktoré má odstrániť hlavne možné chyby po leštení, urobené pastou Refinish 2 a jemnou hubkou. Následne bol aplikovaný vosk Meguiar´s No 16. Na plasty som použil Carsystem Refinish restorer. Disky kolies boli vyčistené a bol na nich aplikovaný vosk Collinite 845. Pneumatikám vrátil sýtu čiernu farbu Turtle wax Foaming tyre shine. Čo dodať? Naozaj pekne strávený víkend s vedomím, že niekomu urobím radosť. OPEL, WIR LEBEN AUTOS Ján Veľas | 03.06.2012 Leštenie Mercedes SL500 Roadster. Kabriolet dovezený z USA s automatickou 7 rýchlostnou prevodovkou TouchShift, celohliníková karoséria. Také autá sa v USA v roku 2005 predávali od 92 620 $. Auto má 5 litrový 24 ventilový V8 motor s výkonom 228 kW/306 hp pri 5600 rpm, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,1 sekúnd. Mercedes-Benz SL je grand tourer vyrábaný Mercedesom od roku 1954. Skratka SL pochádza z nemčiny Sport Leicht, čiže športové ľahké a prvýkrát bola použitá pri legendárnom aute, 300SL 'Gullwing' pomenovanom po jeho dverách, ktoré pripomínajú krídla čajky. Momentálne existujú desiatky variánt týchto áut s rôznymi motormi a prevedeniami, ktoré sa postupne vyvíjali v piatich generáciach. Ak by mal niekto takého Gullwinga, ktorý by potreboval "pomoc" s lakom, rád sa stanem jeho doktorom. To vlastne platí pre všetky autá, ale veterány sú výzvou ... Ján Veľas | 16.05.2012 Zdravím Všetkých nadšencov pekných áut. Posledný aprílový víkend priniesol krásne počasie a škaredé auto. Vlastne ani nie tak samotné auto ako jeho lak. Nový majiteľ sa nechcel zmieriť so stavom laku, keďže ten bol v dezolátnom stave. Hoci je to takmer nové auto, jeho povrch bol drsný ako brúsny papier. Auto je navyše komplet doškriabané na všetkých častiach, vrátane strechy. Znečistení laku som sa zbavil ako inak hlinou. Pravdepodobne to bol peľ zo stromov, pretože hlina, resp. to čo z nej zostalo voňalo prírodou. Spomínané škrabance som brúsil ako to len šlo, hoci ich 100% odstránenie nie je možné, pretože niektoré prechádzajú skrz lak, prípadne sú hlboko v laku. Samozrejme bolo aj niekoľkofázové leštenie, špeciálne kapota. Tú som musel celú prebrúsiť, pretože bola tak doškriabaná, že samotné leštenie neprinášalo želaný efekt. Pred voskovaním som celý povrch pripravil strojovo, pomocou Autoglym HD Cleanser a následne som aplikoval AUTOGLYM HD WAX. Musím uznať, že je to vydarený produkt, ľahko sa aplikuje, hoci dolešťovanie je trošku ťažšie. Balenie navyše obsahuje mikrovláknovú utierku a 2x aplikátor. Bližšie o tejto značke, produktoch, novinkách, aktivitách nájdete na ich domovskej stránke a na Facebooku (Autoglym Slovensko). Ján Veľas | 29.04.2012 BMW 640D Coupé. Radový naftový šesťvalec, BMW TwinPower Turbo, objem 2993 ccm3, výkon 230 kW/313 hp pri 4400 rpm, krútiaci moment 630 Nm pri 1500 – 2500 rpm, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,5 sekúnd, maximálna rýchlosť 250 km/h, priemerná spotreba 5,4 litrov na 100 kilometrov. Zopár škrabancov a jemná pavučinka bola odstránená pomocou pást 3M a Menzerna a kotúčov Carystem. Zatiaľ čo predná kapota bola striekaná a mala mäkký lak, ostatné pôvodné časti vozidla boli štandardne nemecky tvrdé. Väčšie škrabance bolo potrebné odbrúsiť a následne odleštiť. Auto bolo dvakrát voskované. Najprv Collinitom 915 a následne na druhý deň Zymolom Carbon... Ján Veľas | 18.04.2012 Jar začala !!! A s ňou aj čistenie - leštenie domácnosti a všetkého čo sa v nej nachádza. Samozrejme, autá nevnímajúc. Prvá lastovička tohto roku na leštenie so stopami po skutočnej zime, aká už máme dúfam za sebou. Veľa snehu, veľa ľadu na autách, no, každý to riešil trochu inak. Tentokrát pekné malé červené VW Polo po útoku škrabkou na ľad. Autíčko si zaspomínalo na časy, ako vyzeralo, keď zišlo z lakovacej linky ... Ján Veľas | 01.03.2012 Posledné auto tohto leta - Citroen C5. Keďže z nerozvážnosti prešlo cez automyčku, kefy doškriabali kapotu a boky auta. Na leštenie boli použité produkty Menzerna a ako ochranu vosky Collinite a Swissvax. Rada majiteľom áut: Pokiaľ máte nové auto, umyte si ho doma, prípadne na ručnej myčke. Pokiaľ máte japonské alebo kórejske auto, buďte k nemu nežní, má totiž mäkký lak. Pokiaľ máte francúzske, české, španielske alebo talianske auto, rovnako by som ho na kefy neodporúčal, keďže tvrdosť laku je priemerná. Pre majiteľov nemeckých áut: Áno, Vaše autá majú zväčša tvrdé, keramické, škrabancom odolné laky, ale prečo si ich nechať umývať za 5 eur na tých istých kefách, kde pred minútou prešiel o 20 kg blata ťažší poľovnícky gazík ? Ak potrebujete radu, ako na to, teda ako správne umyť Vaše vozidlo, nech sa páči, radi poradíme. Ján Veľas | 10.09.2011 Ako zvýšiť hodnotu auta pred jeho predajom ? Napríklad trochu mu prinavrátiť farbu a lesk leštením a navoskovaním ! Tentokrát Renault Megane, ktorý už prešiel Európu sem a tam a potreboval skrášľujúcu kúru, aby sa zapáčil budúcemu majiteľovi. Aj veľmi zničený a zanedbaný lak je možné znovu oživiť a tak urobiť toto auto zaujímavé pre ďalší predaj. Ján Veľas | 23.08.2011 Kto sa bojí o lak svojho auta, nech s ním nechodí do lesa...alebo ako sa opravujú škrabance na laku, tentokrát Nissan Qashqai. Ján Veľas | 05.07.2011 Pekné BMW 5 a zopár fotiek z opravy laku leštením nájdete v tejto sekcii. Tentokrát som na lak aplikoval vosk Meguiars 26 a na disky kolies Collinite 845. Ján Veľas | 11.05.2011 Leštenie Audi A6. Pri leštení som použil produkty spoločnosti Carsystem a konkrétne pást Refinish, ktoré si hľadajú cestu na slovenský trh. Keďže táto spoločnosť má zaujimavú finančnú stratégiu, určite stojí za to ich produkty vyskúšať. Na záver bol aplikovaný vosk Dodo Juice Supernatural. Výsledok leštenia ako aj voskovania nás milo prekvapil. Ján Veľas | 28.04.2011 Vitajte na 1. Slovenskej stránke zaoberajúcej sa leštením áut. Stánky ako táto síce existujú, ale buď niečo predávajú alebo vo väčšine ponúkajú služby spojené s umývaním, tepovaním a vysávaním interiéru, prípadne sa okrajovo zaoberajú leštením. Obsahom tejto stránky by mali byť povrchové úpravy na zlepšenie vzhľadu, nové technológie, materiály, zariadenia, procesy prezentované ľuďmi, ktorí k tejto téme majú čo povedať, špecialistami, výrobcami, predajcami ale aj amatérmi zaoberajúcimi sa touto rozsiahlou témou. Prečo upravovať a dokončovať povrch? Už veľmi malé deti počas testovania, keď im ukazovali fotky rôznych ľudí, preferovali symetrické a pekné tváre. Aký bol výsledok tohto testu? Vzťah k estetike, k pekným veciam má človek pravdepodobne vrodený. Je teda vzhľad, povrch vecí dôležitý? Ja si myslím, že ÁNO! Nikto si predsa nekúpi perfektné moderné nové auto avšak s veľkou ryhou cez kapotu. A to asi ani vtedy ak by mu predajca dal nejakú veľkú zľavu. V automobilovom biznise sa hovorí že vzhľad, teda tvar, farba, lesk predáva. Väčšine ľudí sa dané vozidlo páči buď hneď alebo vôbec. Teda prvou odpoveďou na otázku, prečo sa oplatí venovať povrchu je určite vzhľad a ten predáva. Druhou nie nepodstatnou vecou je funkčnosť povrchov. Čím je povrch hladší, tým ma menšiu plochu a je menej náchylný voči vonkajšiemu prostrediu, voči znečisteniu, korózií. Je ľahšie ho udržiavať v čistote, ľahšie sa ošetruje, čistí. Dúfam, že táto stránka zaujme aj ľudí, ktorí sa doteraz nevenovali tejto téme a možno sa v tomto "remesle" nájdu a bude to ich nové hobby. Ján Veľas | 13.03.2010 |
Nezávislý pohľad na produkty !!!
Čo by ste radi uvítali na tejto stránke?
|
Copyright (c) 2013 lestenieaut.sk |