LEŠTENIE SVETIEL
Svetlá sa leštiť nedajú, dajú sa leštiť len svetlomety respektíve ich kryty, ktoré chránia vnútro svetlometov a rozptyľujú svetlo do okolia. Takto to zľudovelo, ale myslím si, že si rozumieme.

V minulosti mali takmer všetky autá sklenené kryty predných svetiel. To je však už minulosť. Dnes je doba plastová a tak sklo bolo nahradené plastom. Dôvodom, prečo je to tak, je viacero. Dizajn áut sa neustále mení a s ním aj tvary svetiel, ktoré by bolo oveľa ťažšie vyrábať zo skla a spájať s plastom. V podstate to už nie sú kryty, ale časť svetlometu, ktorá je často krát nerozoberateľne spojená s jeho telom. Automobilky sú pod enormným tlakom na redukovanie nákladov kvôli cene vozidla a samozrejme ich cieľom je dosahovať zisk. Plastové svetlá sú navyše ľahšie a tak znižujú celkovú váhu vozidla. Nové moderné svetlá sú zložité výrobky, skladajúce sa z desiatok až stovák komponentov. Bežné halogénové žiarovky nahradili led diódy, pribudlo denné svietenie v pekných tvaroch, s natáčaním a prisvecovaním do zákrut, automatickým stmievaním pri stretávaní s iným vozidlom, atď. Laserové svetlá sú úplne iná kapitola čo sa týka ich výkonu, dosahu, životnosti, ale aj ceny.
Jedinou slabou stránkou nových svetiel sú ich plastové kryty. Základom je plast, polykarbonát, ktorý je chránený vrstvičkou priehľadného laku. Ten chráni plast voči poveternostným vplyvom, najmä voči starnutiu pôsobením UV žiarenia a voči mechanickému poškodeniu prachom, kamienkami, keďže lak je tvrdší a odolnejší ako plast. Plastový kryt, v porovnaní so skleneným, je oveľa viac náchylný na používanie autokozmetiky, šampónov, prostriedkov na odstraňovanie mušiek a to hlavne vtedy, ak je svetlomet teplý po používaní. Nešetrné umývanie, či už nejakou znečistenou hubkou alebo v automatických myčkách, dokáže kryty svetiel poškodiť rovnako ako je to v prípade lakov.

Dobrou správou však je, že tieto plastové kryty je pomerne ľahko uviesť do pôvodného stavu a to leštením. Stupeň poškodenia môže byť rôzny od jemných škrabančekov, ktoré nemajú takmer žiaden vplyv na svietivosť, až po ľudovo povedané „zájdené“ svetlomety, ktorých svietivosť je veľmi obmedzená a jazdenie takým vozidlom v noci je hazardovaním nielen so svojím životom. Obnova krytov leštením je oveľa lacnejším variantom, ako kúpa nových krytov, prípadne celého svetlometu. Svetlomety sú zvárané, vzduchotesné, často krát plnené inertnými plynmi, teda výmena jednotlivých častí ani nie je možná. Leštenie je teda rýchly a lacný spôsob obnovy povrchu, ktorý je možné realizovať aj v domácich podmienkach. Každý aspoň trochu nadaný a zručný človek si dokáže renováciu svetlometov spraviť aj sám. Nie je to nič zložité, keďže v podstate potrebujete iba leštiacu pastu a vystačíte si aj s domácim náradím. Kto sa obáva možných problémov, nemá na leštenie čas alebo chuť, nech navštívi odborníka alebo osloví známeho, ktorý sa venuje lešteniu lakov. Určite bude vedieť vyleštiť aj svetlá, keďže postup je takmer identický ako u lakov.
Ako na to:
1. Najprv je potrebné svetlomety a ich okolie umyť, pretože iba čistý povrch je možné leštiť. Použite teda bežný autošampón, odstráňte prach, cestný film, mastnotu, prípadne stopy po muškách. Opláchnite svetlá a utrite ich dosucha mikrovláknovou utierkou. Zhodnoťte stav pred leštením, prípadne si urobte fotodokumentáciu pri vypnutých a zapnutých svetlách. Čím viac sú kryty svetlometov poškodené, tým výraznejší bude výsledok a rozdiel po oprave. Leštením je možné opraviť iba povrchové chyby, nie ak sú kryty poškodené zvnútra, popraskané, prípadne úplne zožltnuté a zničené zdrojom svetla a UV žiarením.
2. Svetlá nie je potrebné demontovať, navyše je to náročné. Leštenie na vozidle je jednoduchšie ako v prípade demontovaných svetiel, pretože tie je ťažko uchopiť. Demontážou a montážou navyše hrozí riziko ich poškodenia.

3. Otvorte prednú kapotu kvôli ľahšiemu prístupu. Okolie svetlometu je potrebné oblepiť, aby nedošlo k poškodeniu laku, prípadne plastov. Na oblepenie použite silnejšie maskovacie pásky, prípadne PVC izolačné pásky aspoň v dvoch vrstvách a v dostatočnej vzdialenosti od okraja, aspoň 5 cm.
4. Samotné leštenie odstráni iba veľmi jemné škrabance a to aj vtedy, ak sa použije silná leštiaca pasta. Kľudne môžete skúsiť iba leštenie a zhodnotiť výsledok, či to postačí bez brúsenia. Vo väčšine prípadov je však potrebné poškodený povrch brúsiť. Brúsenie sa vykonáva namokro, tzv. pod vodou. Niektoré brusiva, najmä tie, ktorých podkladom je papier, musia byť namočené už nejakú dobu pred samotným brúsením. Brúsenie vykonávajte rovnými pohybmi rukou sem-tam v horizontálnom smere po celej dĺžke svetlometu. Je možné použiť nielen dlane a prsty alebo aj rôzne unášače, ktoré držia brúsny papier. Netlačte príliš na papier, len jemne kopírujte povrch. Počas brúsenia papier stále namáčajte vo vedre s vodou, aby sa z neho vyplavovali nečistoty a aby si zachovával rez. Keďže povrch vysychá, odporúčam si ho zvlhčovať rozprašovačom s vodou. Pre jemne poškodený povrch brúste zrnitosťou P2000-P3000. Keďže väčšinou opravujeme viac poškodené povrchy, je potrebné začať hrubším papierom, napr. P1000. Pri veľmi poškodených svetlách, kde potrebujeme väčší odber materiálu, môžeme použiť aj silnejšie papiere avšak neodporúčam klesnúť pod P600. Vzniknuté ryhy sa budú následne ťažšie dolešťovať. Z toho vyplýva, že brúsenie je potrebné vykonať vo viacerých krokoch v závislosti od poškodenia. Teda pre zvetralé svetlá napr. P800 + P1500 + P3000. Brúsiť je potrebné až do chvíle, keď je svetlo úplne matné, mliečne. Rohy, kraje krytov nie je potrebné brúsiť, pretože nemajú vplyv na svietivosť a navyše je ťažké ich strojovo vyleštiť kvôli prístupu. Kvalitu brúsenia je možné zhodnotiť až po leštení. Iba na vyleštenom povrchu je vidno, či boli odstránené všetky poškodenia, prípadne či sme brúsením nevytvorili nové hlboké škrabance.

5. Ak máme svetlo dokonale vybrúsené, môžeme začať s leštením. Na leštenie je vhodné použiť rotačnú alebo excentrickú leštičku, hoci je možné leštiť aj vŕtačkou alebo baterkovou uťahovačkou. Odporúčam použiť menší 80 mm unášací disk, ktorý sa dobre prispôsobí tvarom svetiel. Naň je potrebné upevniť leštiaci kotúč. Je možné použiť klasické polyurethánové hubky alebo ovčiu vlnu (prírodnú alebo syntetickú). Výhodou vlnových kotúčov je, že pri leštení nevytvárajú toľko tepla ako hubky a teda sú vhodnejšie na leštenie plastov. Plast je zlý vodič tepla a preto treba pri jeho leštení postupovať ešte opatrnejšie ako pri leštení lakov na kovovom podklade. Počas leštenia je potrebné plynule prechádzať z jednej strany na druhú a rozvádzať teplo do strán. Pri zastavení pohybu by mohlo dôjsť k prehriatiu, spáleniu laku, prípadne k deformácií, poškodeniu alebo rozlepeniu svetlometa. Na leštenie môžeme použiť rovnaké pasty ako na lak, prípadne špeciálne pasty na plasty alebo pasty na brúsenie kovov. Začíname leštiť pastou s najsilnejšou zrnitosťou, nižšími otáčkami (600 rpm), aby sa pasta vpila do hubky a neprskala po okolí. Následne je možné zvýšiť otáčky až do maxima (cca 3000 rpm u viacerých leštičiek) a pokračovať v leštení. Je vhodné robiť pauzy, aby sa povrch ochladil, dodať ďalšiu pastu a leštiť až do dosiahnutiu maximálneho lesku. Moderné pasty (napr. Menzerna 400) majú vysoký rez a zároveň vysoký lesk, čo je ideálne na jednokrokové leštenie. Ak chcete dosiahnuť maximálny lesk a čírosť, môžete použiť ešte nejakú jemnú pastu ako druhý krok. To úplne postačuje na kvalitnú renováciu svetlometov.
6. Ak chceme korektne zhodnotiť stav povrchu, musíme ho odmastiť. Aj dokonale lesklý povrch môže ešte skrývať nedostatky, keďže leštiace pasty častokrát kamuflujú, maskujú a ukrývajú nedokonalosti. Odmastiť povrch je možné roztokom vody a liehu (50:50) alebo iným čističom. Ak je povrch ešte matný, je potrebné pokračovať v leštení. Ak sa na povrchu vyskytujú chyby, ako napr. ryhy, ktoré nie je možné odleštiť, pravdepodobne ste urobili chybu počas brúsenia, keď bol použitý príliš hrubý brúsny papier. Ich odstránenie je pracné, pretože je potrebné sa vrátiť k brúseniu a následne zopakovať leštenie. Zopár náhodných škrabancov však svietivosť neovplyvní a môžeme sa cez to povzniesť.

7. Vyleštený a odmastený povrch je možné chrániť viacerými spôsobmi. Najjednoduchšie je na povrch aplikovať syntetický alebo prírodný vosk. Postup je podobný ako pri voskovaní laku auta, teda naaplikovať tenkú vrstvu, nechať uschnúť a vytrieť do sucha. Určite odporúčam viac vrstiev, prípadne vosk s dlhšou životnosťou, keďže svetlomety sú vystavené veľkému pôsobeniu prostredia. Vhodnou, priam ideálnou voľbou je keramická ochrana na báze oxidu kremíka, pretože má vlastnosti, ktoré pri svetlách potrebujeme. A tými sú mechanická a chemická odolnosť, tvrdosť a UV odolnosť a životnosť. Ochrana autokozmetikou je vhodná v prípade, ak svetlá stále majú vrstvičku laku. V prípade, že bol pôvodný lak svetiel úplne odstránený, je vhodné aplikovať novú vrstvu laku. Mal by to byť produkt na to určený s dostatočnou tvrdosťou a odolnosťou ako pôvodný lak. Je možné ho naniesť striekaním alebo aplikátorom. Dôležitá je aj príprava, odmastenie, aby dostatočne priľnul k podkladu a aby sa neodlepoval. Dobrou voľbou sú 2K dvojzložkové laky v sprayi, ktoré sa ľahko používajú alebo špeciálne prípravky, ktoré sa aplikujú na vyleštený povrch. Aplikovať sa môžu aplikovať aj priamo na vybrúsený povrch, teda leštenie nie je potrebné robiť. Tieto nové metódy majú svoje za a proti. Hoci sa ušetrí čas na leštenie, treba však počítať s časom na schnutie aj s rizikom znečistenia povrchu prachom, prípadne môže dôjsť stečeniu laku. Povrch svetiel je možné chrániť aj priehľadnou fóliou, ktorú je možné kúpiť priamo na daný typ svetiel. Aj tá však starne, dochádza k jej poškriabaniu a tak je potrebné ju po určitom čase vymeniť.
8. Ak chcete zachovať svetlomety (nové alebo leštené) v dobrom stave čo najdlhšie, je potrebné ich pravidelne a šetrne čistiť a chrániť. Najmä uschnutý hmyz je potrebné nechať dostatočne dlho odmočiť a až potom ich šetrne odstrániť. Ak pravidelne voskujete lak auta, nezabudnite ani ne.
Lak áut vyzerá super, ak je ošetrovaný a je v dobrom stave, avšak mať číre predné svetlomety je otázkou bezpečnosti. Vidieť a byť videný je tak oveľa dôležitejšie. Rovnako ako predné svetlomety je možné vyleštiť aj zadné a smerové svetlá a v podstate aj všetky lakované alebo hladké povrchy.